Inrichting van Casino’s en Gokgedrag

De omgeving beïnvloedt ons gedrag. Door gebruik te maken van een specifieke styling kan uit de omgeving  commercieel nut kan worden gehaald. Een bekend voorbeeld is het gebruik van winkelmuziek. Bijna elke winkel en supermarkt maakt er gebruik van. Een rustig muziekje op de achtergrond verlaagd het stressniveau en nodigt aan tot kopen.

Ook voor specifieke ondernemingen kan  styling van de omgeving het gedrag van de consument beïnvloeden. In deze post wordt gekeken naar de aankleding van casino’s. Hoe beïnvloedt de aankleding can casino’s ons gokgedrag?

In de negatieve zin kan de aankleding van casino’s een verlies van zelfcontrole faciliteren, een belangrijke eigenschap van gokverslaving. Mensen die gevoelig zijn voor gokverslaving raken binnen de muren van het casino sneller hun zelfbeschikking kwijt (Dickerson & O’Connor, 2006). Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van daglicht en klokken, elementen die faciliteren dat de gokker in een dimensie komt waar contact met de buitenwereld is verloren.  De omgeving kan ook een positieve uitwerking hebben: De aankleding kan het niveau van ontspanning en plezier vergroten.

In de literatuur worden twee soorten inrichtingen met elkaar vergeleken: het playground ontwerp (Kranes, 1995) en het gaming ontwerp (Friedman, 2000). Het playground ontwerp is ruim opgezet, met hoge plafonds, en een overzichtelijke plaatsing van tafels en kasten. Natuurlijke elementen zoals planten zijn veel aanwezig en zorgen voor een positief affect naar de omgeving (Finlay et all. 2010). Een playground ontwerp is vriendelijk en uitnodigend. Het is terug te vinden in bijvoorbeeld de aankleding van Holland Casino.

Tegenover het playground ontwerp staat het gaming ontwerp. Het gaming ontwerp heeft een laag plafond en weinig aankleding zodat alles wordt gefocust op het functioneren van de speeltafels en de gokkasten. De plattegrond van een gaming ontwerp heeft vaak een doolhof achtige vorm, met veel afgezonderde plekjes waar gegokt kan worden (Finlay et all. 2010). Het zorgt voor een intieme maar functionele sfeer.

Er is onderzoek gedaan naar hoe beide ontwerpen het gedrag beïnvloeden. Deze invloed is substantieel.  Finlay, Marmurek, Kanetkar, and Londerville (2007) and Finlay, Kanetkar, Londerville, and Marmurek (2006) vonden bijvoorbeeld dat het playground ontwerp meer plezier geeft dan het gaming ontwerp. Het playground ontwerp geeft ook meer de gelegenheid voor ontspanning.

Gokken kan een inspannende bezigheid zijn die veel vraagt van het cognitieve vermogen, zeker als er wordt gespeeld met de intentie om de kansen van het casino te verslaan. Vermoeidheid heeft veel negatieve effecten: het zorgt voor verlies van aandacht, het nemen van meer risico en een toename van impulsiviteit en ongeduldigheid. Ook worden sneller de eigen grenzen opgezocht en overtreden.Deze effecten worden ook wel aangeduid als negatief gokgedrag.

Het playground ontwerp gaat negatief gokgedrag tegen doordat de omgeving het mogelijk maakt om de routine van het gokken te doorbreken. Het zorgt voor afleiding waardoor op gezette tijden vermoeidheid kan worden opgevangen. Het gaming ontwerp heeft een tegenovergesteld effect. Het gaming ontwerp zorgt voor een bubbel met weinig afleiding waarin de gokker zich niet snel kan onttrekken aan het spel. De effecten van cognitieve vermoeidheid kunnen daarom sneller negatief gokgedrag vergroten.

Marmurek, Finlay, Kanetkar, and Londerville (2007) vonden dat achtergrond muziek ook cognitieve vermoeidheid tegen gaat, maar alleen in combinatie met een playground ontwerp. Daarnaast vergroot muziek de aantrekkelijkheid van een casino met een playground ontwerp. Ook willen mensen in een casino met muziek en een playground ontwerp langer blijven en meer geld besteden.

Finlay, Marmurek, Kanetkar & Londerville (2010) keken naar specifieke elementen in de inrichting die invloed hebben op het gokgedrag. Zij kwamen met enkele interessante aanwijzingen voor het inrichten van casino’s. Het blijkt dat om negatief gokgedrag te verkleinen en het niveau van plezier en ontspanning te vergoten, het aan te raden valt om casino’s in te richten met een rustige achtergrond verlichting, een gevarieerd kleuren pallet en plaatsing van gokkasten per thema of volgens een symmetrische lay-out.

Voor zowel gaming alsmede playground ontwerpen blijkt dat negatief gokgedrag bij vrouwen sneller voorkomt in een rustige omgeving. De oorzaak kan liggen in het feit dat vrouwen meer letten op of ze worden bekeken. Een rustige omgeving verlaagt de inhibitie voor negatief gokgedrag (Tuan 1977).

Hoe we de omgeving kunnen gebruiken om negatieve effecten van casino’s te verkleinen blijkt een vruchtbaar onderzoeksgebied te zijn. Er zal daarom waarschijnlijk nog meer onderzoek naar worden gedaan. Handige tips voor ontwerpers zijn te vinden in de wetenschappelijke literatuur. Ook dit is een voorbeeld dat evidenced based ontwerpen mogelijk is. Let eens op de eigen emotie en ervaring de volgende keer dat u een casino bezoekt.<-

Bronnen:

Dickerson, M., & O’Connor, J. (2006). Gambling as an addictive behavior: Impaired control, harm minimization, treatment and prevention. Cambridge, MA: Cambridge University Press.

Finlay, K., Kanetkar, V., Londerville, J., & Marmurek, H. H. C. (2006). The physical and psychological measurement of gambling environments. Environment and Behavior, 38, 570-581.

Finlay, K., Marmurek, H. H. C., Kanetkar, V., & Londerville, J. (2007). Trait and state emotion congruence in simulated casinos: Effects on at-risk gambling intention and restoration. Journal of Environmental Psychology, 27, 166-175.

Finlay, K., Marmurek, H. H. C., Kanetkar, V., & Londerville, J. (2010). Casino Décor Effects on Gambling Emotions and Intentions. Environment and Behavior, 42, 524-545

Friedman, B. (2000). Designing casinos to dominate the competition. Reno, NV: Institute for the Study of Gambling and Commercial Gaming.

Kranes, D. (1995). Playgrounds. Journal of Gambling Studies, 11, 91-102.

Tuan, Y.-F. (1977). Space and place: The perspective of experience. Minneapolis: University of Minnesota Press.

The playground design is
characterized as spacious, with high ceilings and an uncluttered layout of tables
and machines. The natural elements (e.g., vegetation, flowing water) that are
prominent in playground-style casinos induce positive affect (Heft & Nasar,
2000; Kaplan & Kaplan, 1989). The gaming design, in contrast, employs a low
ceiling and few adornments to focus on the functionality of the tables and
machines. The gaming layout tends to adopt a maze-like structure characterized
by secluded gambling areas.

Posted by Wouter Tooren

Ik ontwikkel en analyseer gebruikerservaringen in de architectuur. Psycholoog, ontwerper, oprichter van Eyckveld. Liefhebber van goede koffie.

  1. Kees Jansma 5 juli, 2010 at 13:36

    Holland Casino komt er dan nog goed vanaf, in tegenstelling tot de slonzige gokpaleizen op de damrak.

    Beantwoorden

    1. I agree with all you posted today. The only thing I did not approve of that you did ALL season and it was just one thing, is WHERE you delivered your anger to Jill and message from Benetenhy.

      Beantwoorden

    2. I hate infinite scroll, I can limit myself to pages per sitting to keep my social life sane. But now, I can’t… Cheezburger is attempting to consume my life!

      Beantwoorden

  2. Dirk Hogenwoning 6 juli, 2010 at 18:09

    Het verbaast mij iedere keer weer hoe mensen missen dat alles wat we zien, ruiken voelen ons zo kan beïnvloeden. In zekere zin blijven we instinctieve dieren, reagerend op de omgeving, en niemand die er op let. Ga door met schrijven!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *